Nitfree luskam


För några månader sedan köpte jag luskammen Nitfree i förebyggande syfte. Vi har ännu inte råkat ut för löss vilket jag är tacksam för, men vi är i alla fall redo!

Jag som är skeptisk till ganska mycket är också skeptisk till lusmedel. Det är ju ändå något som används för att döda ohyra och att kleta in det i håret på mig och mina barn känns inte lockande. Jag läste i "Den onda badankan" att fyra olika bekämpningsmedel används i olika lusmedel. I till exempel lusmedlet Nix finns ämnet permetrin vilket är förbjudet att använda mot ohyra inomhus men det är tydligen helt okej att ha i huvudet. Nu verkar det dock som att just Nix har slutat säljas för att lössen har blivit resistenta mot det lusmedlet. Silikon verkar ha blivit mer aktuellt.

Oavsett så vill jag så långt det går undvika att använda lusmedel och efter lite sökande på internet hittade jag denna kam i rostfritt stål. Den går att koka för att sterilisera och är perfekt för mig som plastbantar ;). Enligt Nitfree så ska man bara behöva använda denna för att få bort lössen då kammen tar bort både ägg och löss dock behöver man kamma regelbundet.
Giftfritt, Miljövänligt, Plastbantning, Tips | |
Upp