PVC - Polyvinylklorid (vinyl)


Här kommer en av de så kallade "fulplasterna", den plasten som jag kan lukta mig till när vi kommer in på ett lekland. Mer om det längre ner.

För att framställa PVC-plast krävs det en stor mängd farliga kemikalier, den är baserad på vinylklorid som är cancerframkallande.

PVC-plast är från början hård men för att göra den mjuk tillsätts ofta ftalater som mjukgörande. Ftalaterna frigörs sedan lätt ifrån plasten och vissa utav dem är farliga. Det vanligaste jag läser om PVC-plast är att de läcker hormonstörande ämnen. Men plasten kan också innehålla andra ftalater som kan vara reproduktionstoxiska och cancerogena. Tänk då att PVC kan innehålla upp till 50% ftalater! Även bly kan tillsättas som stabilisator.

PVC kan finnas i vissa leksaker, regnjackor, golv, badleksaker, dushdraperi med mera. Den finns också i de stora mjuka bollarna på leklandet, de har en väldigt speciell doft som jag känner så fort jag kommer innanför dörrarna.

PVC är en plast som man ska undvika så långt det går.

-----------------------------------------------------------------------
Information är tagen ifrån: 

Den onda badankan. Ditt barn och de osynliga gifterna. Av Katarina Johansson

http://m.naturskyddsforeningen.se/info-om-plast
Upp