Jakten på ren mat

För er som följer mig på instagram så kan vissa inlägg bli lite upprepning för er. Tanken är dock att instagram ska vara mer kortfattat och bloggen ett ställe där jag ska kunna sväva ut mer.

Hösten 2014 började vi få upp ögonen för ekologisk mat. Jag minns hur jag googlade och läste att kaffe, potatis, mejeriprodukter, kött och frukt var det absolut viktigaste att byta ut. Vi började lite i taget men tillslut började vi köpa allt som fanns ekologiskt. Det blev helt klart dyrare men det kändes så värt det när man visste att det var bättre för hälsan. Jag tyckte att det var enkelt. Om vi köper ekologisk mat så köper vi väl den bästa maten vi kan till våra barn? En ren och giftfri mat!

Men så enkelt är det tyvärr inte. Jag har på dessa 1.5 åren lärt mig att ekologiskt inte alltid är logiskt. För när väl den där känslan av att jag hade gjort rätt val började infinna sig så gjorde även andra saker det. Jag gick nys om BPA, tillsatser i maten, plastförpackningar och GMO. Det är fruktansvärt svårt idag att hitta ren mat och det känns som om det är lång tid kvar tills det är en självklarhet. 

Jag drömmer om att en dag kunna gå in i affären och handla allt jag vill ha utan den där ångesten. Att handla utan att behöva stå och väga för- och nackdelar med förpackningen, för det tar tid! Att slippa fundera över vilket som det är minst gifter i. Jag vill kunna veta att maten mina barn stoppar i sig är ren.
Ekofunderingar, Ekologiskt, Ren mat | |
Upp