Giftfria nappar

 
Båda mina barn använder just nu Heveas ekologiska nappar i naturgummi. Vi har dock provat tre varianter innan vi hittade rätt.
 
I början så köpte vi Coops naturgumminappar, enkelt och smidigt eftersom de fanns i affären och var lätta att få tag i. Sedan fick jag reda på att nappar kan innehålla nitroserbara ämnen som i kontakt med saliv bildar nitrosaminer, vilket i sin tur är cancerframkallande. Jag mejlade Coop och frågade om deras naturgumminappar innehöll nitrosaminer och fick detta till svar:
 
 
Jag valde därefter att sluta med Coops naturgumminappar. Även om de nitroserbara ämnena ligger under gränsvärdet så väljer jag ju hellre en napp som är helt utan nitroserbara ämnen. Man har ju läst om cocktail-effekten.
 
Jag började köpa Natursuttens naturgumminappar och tyckte att de var bra men min 2-åring biter gärna på napparna och eftersom natursutten är helgjuten med luft inuti sugdelen så gick de sönder ganska lätt. Jag gav de några försök men sedan gav jag upp, det kändes inte hållbart alls.
 
Jag gick därefter över till Heveas nappar som har liknande stuk som Coops nappar och vi har varit jättenöjda med dem. De är rejäla och riktigt tåliga!
 
Ekologiskt, Giftfria barn, Plastbantning | |
Upp